Polisen i Östra Nyland och Traficom övervakade motorcyklars och mopeders trafikduglighet

Utgivningsdatum 22.8.2023 8.59 | Publicerad på svenska 24.8.2023 kl. 15.04
Nyhet

Patruller från trafikpolissektorn vid polisen i Östra Nyland och Transport- och kommunikationsverket Traficom arrangerade två gemensamma övervakningstillslag som riktades mot motorcyklar och mopeder.

Samtidigt samlade Traficom in uppgifter om motorcyklars och mopeders allmänna tekniska skick. Polisens motorcyklar och bilar användes för övervakningen. Övervakningen utfördes både i form av rörlig övervakning och från fasta platser - besiktningsmän fungerade som tekniska experter.

Övervakningstillslagen genomfördes i Vanda, Nurmijärvi och Hyvinge

– Under övervakningstillslagen kontrollerade vi ett femtiotal motorcyklar och 25 mopeder. Till motorcykelförare utfärdade vi två bötesstraff, tre avgifter för trafikförseelse, 23 anmärkningar och sex övervakningsanmälningar. För mopeder var situationen något sämre. Till förarna utfärdades nio böter, fem körförbud och två avgifter för trafikförseelse och därtill gjorde vi 17 övervakningsanmälningar, berättar kommissarie Katri Lehti på trafikpolissektorn vid polisen i Östra Nyland.

– En övervakningsanmälan betyder att vi upptäckte fel i tvåhjulingarna eller att deras konstruktion eller skick stred mot bestämmelserna, säger Lehti.

Varför utförs övervakning?

Syftet med trafikduglighetsövervakningen är att förbättra trafiksäkerheten.

– Den här typen av övervakning har inte gjorts tidigare och därför har vi ingen information om motorcyklarnas skick. Nu var besiktningsmännen med som tekniska experter vid övervakningen som polisen utförde. Å andra sidan är det sedan tidigare känt från polisens mopedrazzior att mopederna ofta är trimmade eller har tekniska fel, berättar Timo Ojala, ledande sakkunnig på Traficom. 

– Samtidigt fick vi bra grundläggande information från övervakningstillslagen, utifrån vilken vi överväger om det finns behov av den här typen av övervakning. Vi noterade att de vanligaste felen på motorcyklarna var avgasrör som stred mot bestämmelserna och resulterande oväsen samt slitna däck. Många motorcyklar och mopeder hade också trasiga lampor, fortsätter Ojala.

Traficom publicerar under hösten en analys av motorcykelolyckor i vilken resultatet av övervakningen kommer att utnyttjas.