Polisens intensivövervakningsperiod som pågick i 24 timmar från onsdagen den 16 maj kl. 6 till den 17 maj kl. 6 resulterade i 136 förseelser mot kör- och vilotider och 28 förseelser som gällde färdskrivare. Dessutom avslöjades fem fall där färdskrivaren hade manipulerats. I sex fall avbröts färden helt på grund av att fordonet var i oskick och för dessa förseelser registrerades 66 påföljder. 61 bussar granskades och tio av dessa fick en påföljd av något slag.
Dessutom utdelades påföljder bland annat i samband med säkring av last (25) och förseelser i dokument gällande förare och fordon (18). Sex efterlysta personer påträffades.
- I jämförelse med den skärpta övervakningen som ordnades vid motsvarande tidpunkt 2017 hade situationen försämrats till exempel beträffande förseelser som gällde fordonens skick, i fjol 44 påföljder och nu 66, berättar polisinspektör Kari Onninen vid Polisstyrelsen.
Förseelserna beträffande kör- och vilotider var nästan oförändrad, men situationen ser fortfarande oroväckande ut även i fråga om dessa.
Beträffande godstrafik var övervakningen inriktad särskilt på hur kör- och vilotiderna följs, hur lasten är säkrad och fordonens skick. Beträffande bussar övervakades särskilt trafiktillstånden, yrkeskompetensen och användningen av säkerhetsanordningar.
Under övervakningsperioden granskades sammanlagt 1 035 tunga fordon, av vilka 800 var inhemska och 174 utländska, samt 61 bussar. 286 påföljder meddelades till förarna och dessutom gavs 131 anmärkningar.