Polisen nådde tusentals ungdomar på nätet

Polisen satsade på närvaro på ungas favoritplattformar på nätet mellan den 17 och 23 februari 2025. Under veckan diskuterade polisen och delade information till ungdomar om hur man skyddar sig mot nätbrottslighet bland annat på Instagram, Snapchat och TikTok.
Syftet med denna nationella övervakningsvecka var att öka ungas medvetenhet om nätbrottslighet, förebygga att unga dras in i kriminella nätverk och diskutera hur dessa fenomen påverkar deras liv. Detta lyckades väldigt bra eftersom polisen nådde ut till hundratusentals ungdomar via sociala medier, och visningarna av inläggen var som bäst över två miljoner. Ungdomarna fick information om fenomen, svar på frågor som de funderat på och i allmänhet fick kontakt med polisen i en nätvärld där de också kan diskutera anonymt.
Poliserna vid polisenheterna som är verksamma på sociala medier gjorde uppdateringar för att öppna upp diskussionen om bland annat grooming, roadman-fenomenet, mobbning och nätbrottslighet. Poliserna fick en stor mängd konfidentiella privatmeddelanden, och i en del fall uppmanades ungdomarna att göra en brottsanmälan.
−Vi vill att polisen ska uppfattas som pålitlig, trygg och lättillgänglig. Unga tillbringar en betydande del av sin fritid på nätet, och därför bör det vara möjligt för polisen att vara på samma sätt närvarande också i fortsättningen, säger Miia Lehtinen, polisinspektör på Polisstyrelsen, om idén med övervakningsveckan.
Det finns ett tydligt behov av polisens närvaro på nätet
Spelpolisen deltog också aktivt i temaveckan genom att föra kommunikationen riktad till unga nära deras egna kanaler. Under veckan ordnade Spelpolisen en Instagram-live där man samtalade om de olika teman under temaveckan och svarade på ungdomarnas frågor. Spelpolisen var på plats på spelevenemanget Assembly, där de höll två livestreamar om övervakningsveckans teman. Totalt samlade strömmarna mer än 14 500 enskilda tittare, och tittarna skickade fler än 3 000 chattmeddelanden, vilket visar att ämnet väckte mycket intresse och diskussion.
Det fördes otaliga samtal med ungdomar och vuxna under evenemanget, i samband med vilka det blev tydligt att det finns ett klart behov av att polisen är närvarande på nätet. Temat upplevdes vara viktigt och särskilt ungdomar uppskattade möjligheten att föra direkta samtal med polisen på sina egna plattformar.
Ungdomar oroar sig över ideliaseringen av en kriminell livsstil
Enligt polisens erfarenhet har roadman-kulturen ofta varit ett första steg innan en ung person gått med i ett gatugäng och därför ville polisen diskutera ämnet med ungdomarna. Diskussionerna visade att idealiseringen av en kriminell livsstil, det vill säga roadman-kulturen, väckte oro också bland ungdomarna och de hade ett tydligt behov av att tala om fenomenet. Texterna som behandlade temat samlade över 200 000 visningar på nätet.
Unga som idealiserar en kriminell livsstil förstår kanske inte alltid hur allvarliga gärningarna relaterade till den är. Unga filmar våldshandlingar och lägger ut dem på sociala medier för att få respekt från andra ungdomar. Det är ett mycket oroande fenomen. Roadman-stilen kan enbart vara en klädstil och bör inte förväxlas med kriminalitet. Det är en annan sak om en ung person som följer klädstilen också begår brott.
Ungdomar behöver en trygg vuxen
Polisens övervakningsvecka ökade intresset och diskussionerna med ungdomar på nätet. Temana togs emot med exceptionellt stort intresse. Polisen fick mycket beröm och önskningar om ökad närvaro på nätet.
Poliser som arbetar med sociala medier inom olika polisenheter deltog aktivt i övervakningsveckan och temana fick mycket synlighet. En av somepolisernas Snapchat-inlägg fick exempelvis 2,7 miljoner visningar under veckan, hen förde 500 diskussioner och antalet vänner ökade med 200.
Några observationer:
- Mobbning på nätet är tyvärr ett bekant fenomen för ungdomar.
- Ungdomar behöver trygga vuxna att prata med.
- Idealiseringen av kriminalitet oroar även ungdomar.
- Polisen behöver vara närvarande på nätet där också ungdomarna tillbringar tid.
- Temaövervakningsveckan på nätet fick fler ungdomar att ta kontakt med polisen t.ex. i köpcentrum.
Polisens nyhet den 14.2.2025: Polisen satsar på närvaro på ungas favoritplattformar på nätet
socialShareGray
