Polisen övervakar trafikbeteendet hos och säkerheten för oskyddade trafikanter

Utgivningsdatum 4.10.2021 14.26
Nyhet

Polisen övervakar säkerheten för oskyddade trafikanter i trafiken onsdagen den 6 oktober 2021 genom att rikta övervakningen såväl till förare av motordrivna fordon som fotgängare, cyklister och förare av lätt elfordon och deras trafikbeteende.

På övervakningsdagen kommer polisen även att ingripa i stannande och parkering som försvårar och äventyrar oskyddade trafikanters färd. Övervakningen kommer att fokusera på iakttagandet av trafikljusen, cyklister och förare av lätt elfordon som kör på trottoarer och att alla trafikantgrupper iakttar väjningsreglerna på skyddsvägar och i korsningar. 

Övervakningen av väjningsreglerna med inriktning på korsningsområden fokuserar i första hand på motordrivna fordon.

- Målet är att öka trafiksäkerheten särskilt på övergångsställena och cykelöverfarterna, som enligt statistiken är farliga platser. Sålunda kommer polisen att på övervakningsdagen även att ingripa i stannande och parkering som försvårar och äventyrar oskyddade trafikanters färd, säger polisinspektör Heikki Kallio vid Polisstyrelsen. 

Enligt Kallio ingriper man vid övervakningen främst i fall där ett fordon har stannats eller parkerats olagligt på en trottoar, ett övergångsställe eller en cykelväg eller -fil. Parkeringsövervakningen sker i samarbete med den kommunala parkeringsövervakningen.

Andelen oskyddade av dödsoffren i vägtrafiken är stor

Andelen oskyddade trafikanter (fotgängare och förare av tvåhjulingar) av dödsoffren i trafiken har varit 34,8 procent i år.

- Av denna anledning måste dessa trafikantgruppers säkerhet kontinuerligt stå i centrum för trafiksäkerhetsarbetet. Målet med polisens övervakningsdag är särskilt att förebygga olyckor, säger Kallio.

Enligt Statistikcentralens statistik (som kommit till polisens kännedom) har cirka 330 cyklister (21 färre än år 2020) och 144 fotgängare (28 färre än år 2020) och 210 mopedförare (åtta fler än år 2020) skadats i vägtrafiken i år. År 2019 var andelen oskyddade trafikanter av alla allvarligt skadade 58,7 procent. 

- Det är dock skäl att notera att alla cyklistolyckor, särskilt så kallade singelolyckor i vilka andra inte är inblandade, inte kommer till polisens kännedom och därför inte heller kommer med i den officiella statistiken. Det betyder alltså att antalet skadade är högre än den s.k. officiella statistiken, påpekar Kallio.