Polisen tvingades använda vapen i Vasa
En konstapel vid polisinrättingen i Österbotten tvingades under natten till söndagen strax före kl. 01.00 använda sitt tjänstevapen i samband med ett tjänsteuppdrag i Vasa. Målpersonen kom beväpnad emot polisen, utan att lyda polisens befallningar. Mannen som blev träffad i magen, fördes från händelseplatsen på sjukhusvård. Händelsen utreds som våldsamt motstånd mot tjänsteman. Polisinrättningen i Inre Finland är ansvariga för utredningen av händelsen. Polisens vapenanvändning, kommer skilt att bedömas av riksåklagarämbetet.