Polisens elektroniska tjänst har väckt mycket intresse

Utgivningsdatum 21.3.2024 12.27
Nyhet

I mars inkom ett stort antal elektroniska skjutvapentillståndsansökningar till polisinrättningen i Sydvästra Finland. Polisen rekommenderar att fylla i den elektroniska ansökan noggrant så att handläggningen av ansökan går smidigt.

Privatpersoner har från och med början av mars haft möjlighet att lämna in skjutvapentillståndsansökningar- och anmälningar relaterade till skjutvapenärenden via polisens elektroniska tjänst.

Under den första veckan i mars tog polisinrättningen i Sydvästra Finland emot nästan 200 elektroniskt inlämnade skjutvapentillståndsansökningar. Därtill tog polisen emot tiotals ansökningar med tidsbokning vid polisens kundbetjäningsdisker.

Före utvidgningen av den elektroniska tjänsten, anhängiggjordes det i genomsnitt cirka 100 stycken skjutvapenstillståndsansökningar per vecka vid polisinrättningen i Sydvästra Finland. Antalet ansökningar ökade snabbt i samband med den elektroniska tjänsten.

Alla uppgifter och bilagor i skick

Elektroniska tjänster är bekväma för kunden och i de flesta fall tillräckliga för att få ärendet handlagt. I samband med handläggningen av de inlämnade ansökningarna och anmälningarna har det dock uppdagats mycket brister i uppgifterna.

Handläggningen dröjer ifall kunden inkommer med bristfälliga uppgifter eller om det fattas nödvändiga bilagor.

– Det lönar sig att fylla i motiveringsblanketten noggrant och inkomma med alla nödvändiga bilagor som behövs för att ansökan ska kunna handläggas påminner kommissarie Salla Kiuru från polisinrättningen i Sydvästra Finland.

Egentliga Finland Nyheter Polisinrättningen i Sydvästra Finland Satakunta Tillståndtjänst