Hoppa till innehåll

Polisstyrelsen fick förbjuda en influencer att lagstridigt marknadsföra penningspel

Utgivningsdatum 14.5.2025 14.35
Typ:Nyhet
Bild av en surfplatta som visar en spelreklam.

Helsingfors förvaltningsdomstol har avslagit partens besvär över Polisstyrelsens beslut. Genom sitt beslut bekräftade förvaltningsdomstolen Polisstyrelsens uppfattning om att personens verksamhet innebar sådan marknadsföring av penningspel som strider mot lotterilagen.

Polisstyrelsen hade genom ett beslut som meddelats 8.3.2024 förbjudit en finsk fysisk person att marknadsföra penningspel i strid med lotterilagen. Förbudet hade förenats med ett vite på 33 000 euro. Personen i fråga hade marknadsfört penningspelen i streamingtjänsten Twitch och på Youtube-kanalen.  Hen hade bland annat på sina Twitch- och Youtube-konton samt i sina liveutsändningar delat länkar till webbplatser som marknadsförde penningspel och med vilka hen hade överenskommelse om sådan koppling. Dessutom hade personen i Twitchtjänsten live-streamat penningspel som man gjorde reklam för på nyss nämnda webbplatser. Marknadsföringen av penningspelen hade skett genom många olika kanaler och hade pågått länge. Syftet med verksamheten hade varit att locka konsumenter som uppehöll sig på det finska fastlandet att bli kunder och att således främja deltagandet i penningspel i Finland. Personen överklagade Polisstyrelsens förbud hos Helsingfors förvaltningsdomstol. 

Polisstyrelsens beslut upphävdes inte

Förvaltningsdomstolen konstaterade i sitt beslut 26.3.2025 bland annat att det i ändringssökandens verksamhet hade varit frågan om sådan marknadsföring av penningspel som riktade sig till det finska fastlandet. Förvaltningsdomstolen ansåg att de omständigheterna att logotypen för en webbplats som marknadsför nätkasinon syntes i sammanhanget samt att det fanns länkar till de andra nämnda webbplatserna samt att andra än Veikkaus penningspel live-streamades innebar indirekt marknadsföring av penningspel, vilket i sin tur kunde anses främja deltagande i penningspel på det finska fastlandet. Förvaltningsdomstolen ansåg dessutom att med hänsyn särskilt till det språk som hade använts i marknadsföringen kunde marknadsföringen anses rikta sig särskilt till Finland och finländarna. 

− Förvaltningsdomstolens beslut kan anses mycket betydelsefullt, eftersom det bekräftar Polisstyrelsens uppfattning om att detta slag av influencermarknadsföring av penningspel entydigt är förbjudet om marknadsföringen riktar sig till det finska fastlandet, konstaterar överinspektör Laura Rinne vid lotteriförvaltningen.

Om personen i fråga fortsätter med den enligt beslutet förbjudna marknadsföringen, kommer Polisstyrelsen att vidta åtgärder för utdömande av vitet. 

Besvärstillstånd har sökts för överklagande av beslutet från högsta förvaltningsdomstolen.

Nyheter Polisstyrelsen Tillsyn över penningspel