Polisstyrelsen genomför effektiviserad övervakning av penningspelsmarknadsföring vid rally-VM
Polisstyrelsen övervakar effektiviserat hur penningspel marknadsförs vid rally-VM som ordnas i Mellersta Finland 3–6.8.2023 och i evenemang i samband med rallyt.
Polisstyrelsen förväntar sig att vissa penningspelsbolag som inte omfattas av ensamrättssystemet kan försöka utnyttja evenemanget i sin marknadsföring. Polisstyrelsen har informerat arrangörerna om den effektiviserade övervakningen och bett dem förmedla samma information till stallen, deras förare och dem som arrangerar sidoevenemangen. Polisen gör iakttagelser om eventuell marknadsföring av penningspel under evenemanget.
Veikkaus Ab har ensamrätt till anordnande och marknadsföring av penningspel på det finska fastlandet. Syftet med ensamrättssystemet är bland annat att förhindra missbruk och brott i samband med penningspelverksamhet samt att förebygga och minska de ekonomiska, sociala och hälsomässiga skadeverkningar som spelandet av penningspel ger upphov till.
Allt olagligt material ska avlägsnas eller döljas
Polisstyrelsens överinspektör Johanna Syväterä berättar att allt marknadsföringsmaterial som strider mot lotterilagen, t.ex. logotyper för spelbolag som inte omfattas av ensamrättssystemet, ska tas bort eller döljas för åskådarna.
– I evenemanget kan man till exempel sträva efter att marknadsföra varumärken för utländska penningspelbolag och deras penningspel genom tryckta marknadsföringsmaterial. Dessutom kan marknadsföring förekomma längs körbanans kanter, på de tävlandes dräkter och fanprodukter, på video- och ljustavlor, på kulisser i bakgrunden till intervjuer samt på broschyrer, dekaler och andra tryckta gratisprodukter som delas ut, konstaterar överinspektör Johanna Syväterä.
Med marknadsföring avses förutom direkt och indirekt reklam även annan säljfrämjande verksamhet som i lagens förarbeten har ansetts omfatta bland annat sponsring, i samband med vilken namnet på eller något annat kännetecken för den som anordnar penningspelen nämns.
– Sponsring kan anses vara en särskilt intressant marknadsföringsmetod för spelbolag, eftersom den på ett exakt sätt når en viss målgrupp som kan ha ett större intresse än genomsnittet att till exempel slå vad om sport. Dessutom är det möjligt att till varumärket foga en positiv uppfattning av den person eller gren som sponsras, säger Syväterä.
Penningspel ger upphov till skadeverkningar
Målet för det finländska penningspelssystemet är att förebygga och minska de skadeverkningar som penningspel ger upphov till. Trots detta lider ett betydande antal finländare och deras närstående av allvarliga ekonomiska, sociala och hälsomässiga skadeverkningar som hänför sig till penningspel. Konkurrens- och konsumentverket har i en forskningsrapport som publicerades tidigare i år konstaterat att problematiskt penningspelande är vanligare utanför ensamrättssystemet, där man enligt verket spelade för 520–590 miljoner euro år 2021.
Påföljder för brott mot marknadsföringsförbud
Polisstyrelsen kan påföra en påföljdsavgift för uppsåtligt brott mot förbudet att marknadsföra penningspel. Påföljdsavgiftens storlek bestäms enligt omsättningen eller de beskattningsbara inkomsterna. Påföljdsavgiften för näringsidkare är minst 10 000 euro och högst 5 000 000 euro. För en fysisk person är påföljdsavgiften minst 500 euro och högst 40 000 euro.
– Huvudsyftet med den effektiviserade övervakningen är att på ett effektivt sätt förebygga olaglig marknadsföring. Vi hoppas att det räcker med att ge förhandsinformation till de parter som deltar i tävlingen och att det inte kommer att ske någon olaglig marknadsföring alls under evenemanget. Om detta av en orsak eller annan emellertid inte skulle vara fallet, är vi beredda att agera snabbt, säger överinspektör Johanna Syväterä avslutningsvis.
Polisstyrelsen önskar alla deltagare och åskådare ett underhållande, smidigt och framför allt säkert evenemang.