Trafikreglerna för operatörernas elsparkcyklar kan jämföras med reglerna för cyklar
Många människor har den missuppfattningen att elsparkcyklar som hyrs ut av operatörer körs enligt reglerna för fotgängare. Detta stämmer dock inte. Det gäller att repetera grundreglerna inför sommaren innan man ger sig ut i trafiken på en elsparkcykel.
Elsparkcyklar som hyrs ut av operatörer i olika städer hör till sådana lätta elfordon som avses i 29 § i fordonslagen. I 52 § i vägtrafiklagen föreskrivs att vid körning med lätta elfordon ska de trafikregler och de trafikanordningar som gäller cyklister iakttas.
Elsparkcyklar kan därför jämföras med cyklar vid körning. Brädor vilkas konstruktiva hastighet är högst 25 kilometer i timmen ska köras på en cykelbana eller, om det inte finns någon, på körbanans kant. Precis som vid cykling får endast barn under 12 år cykla på trottoaren.
Så här kör du med en elsparkcykel i en korsning
Det är tillåtet att korsa vägen på en elsparkcykel vid ett övergångsställe. Samtidigt ska man dock väja för trafik på vägbanan på samma sätt som när man cyklar. Med andra ord ska man väja för en bil, om den inte har en markerad väjningsplikt eller är på väg att svänga.
- Vid körning på cykelbana eller körbana ska man väja för ett fordon som kommer från höger, om inte annat anges med märken. När elsparkcykelns rutt korsar ett övergångsställe ska elsparkcyklisten ge väg till fotgängare som går över vägen, konstaterar kommissarie Hannu Kontola.
I en korsning ska man visa att man tänker svänga. Om elsparkcykeln inte har en blinker ska man visa med handen att man tänker svänga.
Genom att köra och parkera omsorgsfullt skapar man trygghet för andra
Den som kör ett lätt elfordon, som till exempel en elsparkcykel är naturligtvis nykter. Att köra berusad kan få allvarliga konsekvenser inte bara för föraren utan även för utomstående. Andra faktorer relaterade till körskicket, såsom trötthet eller illamående, är också ett hinder för säker körning.
Kontola påminner också om att det är förbjudet att transportera en annan person på elsparkcyklar.
- Att skjutsa någon annan på elsparkcykeln gör det avsevärt svårare att hantera sparkcykeln på ett säkert sätt och äventyrar därför trafiksäkerheten. Som straff för att man skjutsar en annan person kan föraren av elsparkcykeln meddelas en avgift för trafikförseelse.
Elsparkcykeln ska stannas och parkeras så att den inte utgör en fara för den övriga trafiken. Det är alltså inte tillåtet att lämna sparkcykeln så att andra förbipasserande kan krocka med den. Det gäller även att ta hänsyn exempelvis till synskadade fotgängare som kan snubbla över slarvigt parkerade fordon.