Aktiva inledande fasen av utredningen av kabelskadorna så gott som färdig
Den aktiva inledande fasen av förundersökningen av kabelskadorna blir färdig inom kort. Förundersökningen och utredningen av händelserna fokuserar sig på att reda ut och bedöma om eventuellt uppsåt ligger bakom händelserna samt kringliggande omständigheter till det.
Centralkriminalpolisen har i huvudsak blivit färdig med platsundersökningen på tankfartyget Eagle S, beslag som är nödvändiga för förundersökningen har genomförts och undersökningarna av kabelskadorna under vatten har så gott som avslutats.
– Den tekniska undersökningen av ankaret, som bärgades från havsbottnen den 6 januari 2025, är färdig. Polisens uppfattning med beaktande av ankarets egenskaper och fyndplats är att ankaret, som bärgades från slutet av det släpspår som filmades på havsbottnen, tillhör Eagle S. Polisen misstänker med stöd av den tekniska undersökningen att ankaret lossnade från kättingen när de finska myndigheterna uppmanade besättningen på tankfartyget att lyfta upp ankaret som släpades efter, säger utredningens allmänna ledare, kriminalöverkommissarie Risto Lohi vid Centralkriminalpolisen.
Förundersökningsåtgärderna fortsätter dock i övrigt. Förhören av de misstänkta besättningsmedlemmarna fortsätter fortfarande, och genomgången av de beslagtagna materialen är inte färdig än. Brottsrubriceringarna i utredningen är misstänkt grovt sabotage och misstänkt grovt störande av post- och teletrafik. Rubriceringarna har bedömts i samarbete med åklagarväsendet och de informeras hur utredningen framskrider.
– Centralkriminalpolisen har under förundersökningen fått en relativt klar bild över vad som hände på Finska viken under juldagen. Utredningen fokuserar sig bland annat på uppsåtsbedömning, det vill säga varför hängde ankaret utanför fartyget och hur agerade man ombord på fartyget då. Detta utreds i förundersökningen med de medel som finns till hands, säger Lohi.
I förundersökningen strävar man efter att svara bland annat på frågan om besättningen borde ha haft skäl att märka och reagera på att ankaret hängde utanför fartyget under en sträcka på nästan 100 kilometer. Dessutom ägnar man uppmärksamhet åt de uppgifter myndigheterna fick från fartyget om ankarets tillstånd dagen i fråga. Dessutom vill man reda ut varför fartyget enligt lägesbilden inom sjöfarten AIS rört sig så exceptionellt.
Polisen uppskattar att förundersökningen fortsätter i flera månader. Eftersom förundersökningen pågår, bedömer utredningsledningen hela tiden behovet av tvångsmedel, deras tillräcklighet och omfattning. För närvarande är fartyget i beslag och polisen har nio misstänkta och de har belagts med reseförbud. Under början av veckan byttes besättningen ut på fartyget. Bytet gällde de besättningsmedlemmar som inte belagts med reseförbud.
Myndigheternas gemensamma uppdrag fortsätter för att trygga förundersökningsåtgärderna. Polisinrättningen i Helsingfors leder uppdraget och Gränsbevakningsväsendet bidrar till det. Centralkriminalpolisen ansvarar för förundersökningen.