Centralen för bekämpning av cyberbrott fyller 10 år – brottsligheten har flyttat över till datanäten
Centralen för bekämpning av cyberbrott vid Centralkriminalpolisen inledde sin verksamhet 2015. Under de senaste tio åren har världen förändrats på ett sätt som man vid tidpunkten för inrättandet inte kunde förutse. Brottsligheten har flyttat över till nätet i samma takt som samhället blivit digitaliserat, och samtidigt har de kriminellas verksamhet på nätet blivit mer professionell. Nätet är inte längre bara ett hjälpmedel för att begå brott, utan det har blivit en ny miljö för brottsligheten att verka i. Utvecklingen är snabbare än någonsin i historien. Det har fört med sig en hel del positiv utveckling, men även en hel del hot.
Cyberbrottslighet avspeglar traditionell brottslighet, men dess uttrycksformer är globala, decentraliserade och ofta osynliga. Vem som helst kan i dag köpa delar till attackprogram eller använda sig av skadeprogram utan tekniskt kunnande. Kriminella eftersträvar ekonomisk vinning, anseende eller ideologiskt inflytande. Även statliga aktörer använder sig av cybermiljöns kriminella metoder i syfte att utöva påtryckning, störa och rubba förtroendet hos andra stater. På nätet används unga alltmer för att begå cyberbrott, eftersom man i flera länder dömer unga till kortare straff än myndiga personer. Samtidigt har AI möjliggjort brott i stora volymer och allt trovärdigare bedrägeribrott. Allt detta betyder mer omfattande cyberbrottslighet som utvecklas i allt snabbare takt.
Bedrägeribrottslighet har blivit den brottstyp som vuxit snabbast på nätet. IT-relaterade bedrägerier utvecklas i ytterst snabb takt och utnyttjar det grundläggande förtroendet hos människan. Det förebyggande samarbete som Centralen för bekämpning av cyberbrott gjort, såsom lösningar som filtrerar och blockerar bedrägerier, har förhindrat hundratals miljoner bedrägerisamtal. Detta är dock ingen slutpunkt, utan bevis på att dynamisk och IT-relaterad brottslighet kräver flerfasig bekämpning. För att bekämpa brottslighet som ständigt utvecklas måste bekämpningen av cyberbrott hålla samma takt som utvecklingen.
Ur polisens synvinkel är situationen komplicerad. När brott överskrider statsgränser måste även utredning och motåtgärder sträcka sig över dem. Internationellt samarbete är avgörande, men kvalitativt och tillförlitligt samarbete uppstår bara genom långsiktigt arbete, öppen rapportering och förmåga att identifiera vilka fenomen är av riktig betydelse. I förebyggande syfte är det viktigt att skapa en lägesbild över den IT-relaterade brottslighet som riktas mot västländerna, vare sig det är fråga om en statlig aktör eller en aktör med ekonomiskt intresse.
Den tekniska utvecklingen utmanar ständigt även lagstiftningen. Lagar byggs sakta och eftertänksamt, medan tekniken utvecklas nästan i realtid. Polisen och lagstiftarna måste hitta lösningar med vilka man kan ingripa i den kriminella verksamheten och infrastrukturen på ett effektivt sätt, men samtidigt respektera individens rättigheter och privatliv. Totalsträckskryptering av meddelanden och ett starkt skydd av privatlivet får inte stå i vägen för att garantera brottsoffrens rättigheter. Att hitta balansen mellan olika grundläggande rättigheter är en av våra tiders största utmaningar.
Under de tio år som Centralen för bekämpning av cyberbrott existerat har det visat sig att fokusen i bekämpningen inte bara ligger i tekniken, utan i människorna det vill säga i experterna, samarbetspartnerna och medborgarna. Cyberbrottslighet är i slutändan ett slags samhällets spegel: den säger hur sårbara vi är, men även vad vi kan åstadkomma när kompetens, vilja och samarbete slås ihop. När Centralen för bekämpning av cyberbrott inrättades kunde man inte förutse hur snabbt brottsligheten kommer att förändras, men polisen har kunnat anpassa sig till denna förändring. Vid bekämpning av cyberbrottslighet är det ytterst viktigt att förutse hot för att kunna svara mot nya hot så snabbt som möjligt.