Flera framgångar i polisens trafiksäkerhetsarbete år 2024

Trafiksäkerhet berör hela samhället. Syftet med polisens trafiksäkerhetsarbete är att upprätthålla och främja allmän laglydnad i trafiken samt att främja trafiksäkerheten. Detta påverkas av faktorer såsom lagstiftning, trafikplanering och trafikövervakning.
Enligt 1 kap. 1 § 1 mom. i polislagen (872/2011, ändrad genom 581/2019) är polisens uppgift bland annat att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt att förebygga, avslöja, utreda och föra brott till åtal. Trafikövervakning är en viktig del av arbetet med att upprätthålla allmän ordning och säkerhet.
Polisens trovärdighet i trafikövervakningen stärks av dess framgångar i denna uppgift. När polisen lyckas i sitt bredare trafiksäkerhetsarbete förbättras trafiksäkerheten, och polisens arbete får samhällelig genomslagskraft. I polisens strategi för 2024–2028 har utvecklingen av trafikövervakningens effektivitet och genomslag identifierats som en prioriterad åtgärd.
Antalet trafikövervakningsåtgärder, effektivitetsmätare, polisens nya trafikövervakningsindex samt antalet dödsfall i vägtrafiken visar för sin del på trovärdigheten hos polisens trafikövervakning och framgång under det gångna året. Samtliga nämnda nyckeltal har utvecklats positivt jämfört med 2023.
Polisen bidrar till att minska antalet trafikdödsfall genom att särskilt rikta in trafikövervakningen på centrala riskfaktorer. Att minska antalet trafikdödsfall och allvarliga skador är ur ett samhälleligt genomslagsperspektiv en central uppgift för både polisen och alla aktörer i samhället. I trafiksäkerhetsstrategin för 2022–2026 är ett delmål att halvera antalet trafikdödsfall och minska antalet allvarliga skador fram till 2030 jämfört med 2020. Detta innebär högst 100 dödsfall i trafiken år 2030.
För att nå detta mål krävs betydande ytterligare åtgärder från alla aktörer inom trafiksäkerhetsarbetet. Det innefattar bland annat lagstiftning som främjar trafiksäkerhet, säkra vägar och infrastruktur, trygga hastigheter, högkvalitativ och tillgänglig akutvård samt säkra fordon. Polisen stödjer detta mål genom sitt trafiksäkerhetsarbete. Enligt Statistikcentralens preliminära uppgifter omkom 171 personer i vägtrafiken under 2024. Den slutliga siffran kommer att vara något högre, men den positiva utvecklingen ser ändå ut att fortsätta. Dock kommer utvecklingen sannolikt inte vara lika tydlig som under tidigare år.
Polisen övervakar trafiken varje dag året runt
Förra året riktade polisen in trafikövervakningen särskilt på faktorer som påverkar körförmågan (t.ex. rusmedel, mediciner, körhälsa och trötthet) samt på körsättet. Fortkörning och rusmedel är fortfarande de största riskfaktorerna i fråga om dödsolyckor. Polisen riktar sin övervakning utifrån analyser till olika områden och trafikantgrupper vid tidpunkter då olycksrisken är som störst enligt tillgängliga data. Samtidigt genomförs även slumpmässig övervakning på olika vägtyper och vid olika tidpunkter. På så sätt finns alltid en risk att åka fast om trafikreglerna inte följs. Polisen kan inte övervaka överallt hela tiden, men polisen övervakar trafiken dagligen!
Under 2024 ökade antalet trafikövervakningsåtgärder (exkl. utandningsprov) med 9 000 jämfört med året innan. I rattfylleriövervakningen ökade antalet utandningsprov med över 78 000. Samtidigt minskade antalet anmälda rattfylleribrott. Det är därför värt att fundera på sambandet mellan ökad övervakning och minskat rattfylleri. Som nämnts tidigare är rusmedel en av de största faktorerna i trafikdödsfall, och övervakning är ett av polisens verktyg för att minska rattfylleriet. Även antalet dödsfall i rattfylleriolyckor har under de senaste två åren varit lägre än genomsnittet för det senaste decenniet.
Under sommarmånaderna är antalet offer i rattfylleriolyckor som störst. Polisen har därför genomfört intensifierad rattfylleriövervakning i juli under både 2023 och 2024. Enligt Statistikcentralens databas över vägtrafikolyckor var antalet offer i rattfylleriolyckor i juli mellan 2015 och 2022 nästan utan undantag minst 70 (i genomsnitt 76). Under juli 2023 och 2024 minskade antalet döda och skadade i rattfylleriolyckor avsevärt och låg på cirka 40–50 personer. Detta tyder på att den riktade övervakningen har varit framgångsrik.
Antalet allvarliga fall av äventyrande av trafiksäkerheten låg 2024 på ungefär samma nivå som tidigare år. Däremot ökade antalet åtgärder genom automatisk trafikövervakning jämfört med 2023. Den automatiska trafikövervakningen gäller huvudsakligen hastighetsövervakning. Eftersom fortkörning är en av de största faktorerna i dödsolyckor och allvarliga skador är det viktigt att hastighetsövervakningen kan fortsätta att förstärkas och utökas.
Polisen följer upp sitt trafiksäkerhetsarbete med flera olika mätmetoder. Under de senaste månaderna har polisens störningsindex uppmärksammats mycket i medierna. Utöver de störnings- och övervakningsindex som togs fram 2023 har polisen även skapat egna index för trafiksäkerhet: ett trafikövervakningsindex och ett trafikbrottsindex. Båda dessa index visar en tydligt positiv utveckling inom polisens trafiksäkerhetsarbete.
Under 2025 kommer polisen att fortsätta sitt arbete för att minska antalet trafikdödsfall genom att ytterligare förbättra effektiviteten och genomslagskraften i sitt trafiksäkerhetsarbete. Trafikövervakningen riktas särskilt mot de ovan nämnda riskfaktorerna som orsakar trafikdödsfall. Ja, eftersom de centrala riskfaktorerna som orsakar trafikdödsfall och allvarliga skador inte har förändrats jämfört med föregående år, även om polisen till viss del har lyckats minska dem. Det finns fortfarande mycket arbete kvar för alla som jobbar med trafiksäkerhet, och blicken bör också riktas mot utrymmet mellan ratten och sätet.
Källor
Halmela, Tero: Road Policing: huumeita tiellä. Huumausainerikollisuuden paljastaminen liikenteen valvonnassa Sisä-Suomen poliisilaitoksessa. Lärdomsprov. Polisyrkeshögskolan 2016. https://www.theseus.fi/handle/10024/117854
Hyyti, Jari: Liikennepsykologia. I: Jasmin Kaunisto (red.): Poliisityön psykologia. Polisyrkeshögskolan 2021, 117–182.
Kiiski, Kimmo & Tolvanen, Matti: Uusi tieliikennelaki 2020. Edita Publishing Oy 2021.
Rintamäki, Iivo, Huotari Vesa & Sutela, Mika: Vaikuttavuuden indikaattorit poliisin liikenneturvallisuustyössä. Polisyrkeshögskolans rapporter 141. https://www.theseus.fi/handle/10024/746457
Statistikcentralen: Databasen Trafikolyckor. https://tieliikenneonnettomuudet.stat.fi/PXWeb/pxweb/sv/Tieliikenneonnettomuudet/ (Uppgifterna hämtade 19.2.2025)
Statistikcentralen: Statistik över vägtrafikolyckor. Finlands officiella statistik (FOS). https://stat.fi/sv/statistik/ton (Uppgifterna hämtade 28.1.2025)