Nya elektroniska blanketter kommer att öppnas för näringsidkare i vapenbranschen
Från och med hösten 2024 kan näringsidkare i vapenbranschen hantera ärenden med polisen elektroniskt i större omfattning.
Det blir inga nya förpliktelser för näringsidkarna i vapenbranschen och det görs inte några ändringar i innehållet på de nuvarande blanketterna som lämnas in i pappersformat. Den enda förändringen är att elektroniska blanketter tas i bruk.
I polisens nättjänst öppnas den 30.9.2024 följande elektroniska blanketter för näringsidkare inom vapenbranschen
- Blanketten Begäran om återkallelse av näringstillstånd i vapenbranschen
- Blanketterna Begäran om återkallelse av godkännande som ansvarig person/ställföreträdare för en ansvarig person hos en innehavare av näringstillstånd i vapenbranschen
- Anmälan om att en ansvarig person eller dennes ställföreträdare avgått från sin anställning hos en innehavare av näringstillstånd i vapenbranschen
- Ansökningsblanketter för kommersiell överföring, införsel och utförsel
Dessutom ska följande blanketter tas i bruk senare den 31.10.2024
- Ansökan om att bli ansvarig person/ställföreträdare för en ansvarig person
- Samtycke till att bli ansvarig person/ställföreträdare för en ansvarig person
- Ansökan om vapenhanteringstillstånd
- Blanketten Begäran om återkallelse av vapenhanteringstillstånd
- Blanketter relaterade till upphörande av anställningsförhållande i anslutning till vapenhanteringstillstånd
För mer information, kontakta Polisstyrelsens vapenförvaltning
- e-post asehallinto@poliisi.fi
Elektronisk ärendehantering inom vapenbranschen stöder säkerheten i Finland, då vapnens livscykel, innehavare och tillstånd finns i polisens register ännu mer exakt än tidigare och uppgifterna är aktuella.