Nya elektroniska blanketter kommer att öppnas för näringsidkare i vapenbranschen

Utgivningsdatum 9.9.2024 15.09
Nyhet

Från och med hösten 2024 kan näringsidkare i vapenbranschen hantera ärenden med polisen elektroniskt i större omfattning.

Det blir inga nya förpliktelser för näringsidkarna i vapenbranschen och det görs inte några ändringar i innehållet på de nuvarande blanketterna som lämnas in i pappersformat. Den enda förändringen är att elektroniska blanketter tas i bruk. 

I polisens nättjänst öppnas den 30.9.2024 följande elektroniska blanketter för näringsidkare inom vapenbranschen

  • Blanketten Begäran om återkallelse av näringstillstånd i vapenbranschen
  • Blanketterna Begäran om återkallelse av godkännande som ansvarig person/ställföreträdare för en ansvarig person hos en innehavare av näringstillstånd i vapenbranschen
  • Anmälan om att en ansvarig person eller dennes ställföreträdare avgått från sin anställning hos en innehavare av näringstillstånd i vapenbranschen
  • Ansökningsblanketter för kommersiell överföring, införsel och utförsel

Dessutom ska följande blanketter tas i bruk senare den 31.10.2024

  • Ansökan om att bli ansvarig person/ställföreträdare för en ansvarig person
  • Samtycke till att bli ansvarig person/ställföreträdare för en ansvarig person 
  • Ansökan om vapenhanteringstillstånd
  • Blanketten Begäran om återkallelse av vapenhanteringstillstånd
  • Blanketter relaterade till upphörande av anställningsförhållande i anslutning till vapenhanteringstillstånd

För mer information, kontakta Polisstyrelsens vapenförvaltning 
- e-post asehallinto@poliisi.fi 

Elektronisk ärendehantering inom vapenbranschen stöder säkerheten i Finland, då vapnens livscykel, innehavare och tillstånd finns i polisens register ännu mer exakt än tidigare och uppgifterna är aktuella.

 

Nyheter Polisstyrelsen Tillståndtjänst