Nytt leveransavtal som gäller pass, identitetskort och uppehållstillstånd

Utgivningsdatum 8.2.2022 13.34
Nyhet

Polisstyrelsen ingick den 31 januari 2022 ett avtal om leverans av finska pass, identitetskort och uppehållstillstånd samt tillhörande tjänster.

Utgående från konkurrensutsättning som genomfördes 2021 valdes den nuvarande leverantören, Thales DIS Finland Oy till leverantör. I avtalet representerar Polisstyrelsen Migrationsverket, utrikesministeriet och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata med fullmakt. 

Föremål för avtalet är utformning, tillverkning och identifiering finska pass och identitetskort samt uppehållstillståndskort och uppehållskort, kontroll av handlingarnas korrekta innehåll och leverans av dem. Dessutom omfattar avtalet tjänster relaterade till bland annat medborgarcertifikatet, anordningar för identifiering av tillfälliga pass, lagerhållning, fakturering samt rapportering och övervakning av produktionen.  

Orsaken till upphandlingen är att det gällande avtalet upphör den 12 mars 2023. Produktionsperioden för det aktuell avtalet inleds den 13 mars 2023 och gäller i fem år. Innan produktionsperioden inleds kommer ett ibruktagningsprojekt att genomföras, under vilket bland annat nya tillståndshandlingar samt deras produktion och distribution ska planeras och genomföras. 

Den mest synliga förändringen i det nya avtalet är att en ny layout för pass och identitetskort kommer att tas i bruk när den nya produktionssäsongen inleds. Dokumentens utseende och säkerhetsdetaljer uppdateras alltid med jämna mellanrum, eftersom en dokumenttyp som används länge är mer utsatt för missbruk och förfalskningar. Ytterligare görs en uppdatering av säkerhetsegenskaperna i handlingarna och chipsen som de innehåller. Införandet av de förnyade versionerna kommer inte att påverka giltigheten av pass och identitetskort som utfärdats före förnyelsen, utan de kommer att vara giltiga till det utgångsdatum som anges på handlingen.