Polisen grundade en informationsberedskapsgrupp

Utgivningsdatum 18.3.2014 0.00
Nyhet

Polisen har inrättat en riksomfattande informationsberedskapsgrupp som har till uppgift att säkerställa polisens informationstjänster i långvariga störningssituationer som kan vara i flera veckor.

- Informationsverksamhetens omedelbara uppgift är att varna för och rädda människor från en fara som man känner till. Detta är emellertid inte längre tillräckligt. Av myndigheterna förväntar man sig handlingsanvisningar, bakgrundsinformation, tolkning, stöd, svar och expertis, berättar informationschef Marko Luotonen vid Polisstyrelsen.

Beredskapsgruppen består av yrkespersoner inom polisverksamhet och informationsverksamhet från olika håll i Finland. Personerna deltar på frivillig basis och vid sidan av sina egentliga arbetsuppgifter.

Polisstyrelsen fattar beslut om att tillkalla gruppen på begäran av polisens allmänna ledare som leder situationen. Gruppen lyder under den allmänna ledaren. Polisstyrelsen svarar för att utrusta och utbilda gruppen.

Enligt beredskapsgruppens ledare, kommissarie Petri Launiainen, har medlemmarna i gruppen utbildats i ett och ett halvt års tid genom olika kurser och polisens beredskapsövningar.

- Sammansättningen är en lyckad kombination av erfarna poliser och informatörer. Verksamhetsmodellen har redan väckt internationellt intresse, konstaterar Launiainen.

Informationsberedskapsgruppens verksamhet grundar sig på de uppgifter som stakats ut i säkerhetsstrategin för samhället och på en utredning som utförts av Polisstyrelsen under 2012. Gruppens verksamhet beaktar också statsrådets anvisning som publicerades ifjol om statsförvaltningens kommunikation i störningssituationer och under undantagsförhållanden.
Nyheter Polisstyrelsen Press meddelande importerat från gamla sidor