Polisen intensivövervakade den tunga trafiken under ett 48 timmar långt övervakningstillslag. Det förekommer fortfarande utmaningar med iakttagandet av kör- och vilotider.
Under den 48 timmar långa intensivövervakningsperioden av tung trafik, som inleddes måndagen den 3 februari kl. 18.00 och avslutades onsdagen den 5 februari kl. 18.00, konstaterades 101 förseelser mot kör- och vilotider och 19 färdskrivarförseelser.
− Alla kör- och vilotidsförseelser för vilka meddelades påföljd överskred tydligt de gränser som föreskrivs i lagen, konstaterar polisinspektör Kari Onninen.
Sammanlagt kontrollerades 104 landsvägstransporter av farliga ämnen, endast i sju av dem påträffades brister som krävde en påföljd, vilket är en förändring i positiv riktning.
För odugligheter registrerades 50 påföljder, och ytterligare fick två fordon avbryta färden på grund av brister som utgör en särskilt stor fara för trafiksäkerheten. Antalet odugligheter låg på samma nivå som under tidigare motsvarande övervakningsteman.
Dessutom utdelades straff bl.a. för bristfälligt säkrande av last (36 st.) och för överlast (12 st.).
Övervakningen av godstrafiken var särskilt inriktad på iakttagandet av kör- och vilotider, säkring av lasten, fordonens skick och överlaster, vilka definierats som fokusområden för polisens övervakning av den tunga trafiken.
Totalt inspekterades 1 455 tunga fordon under övervakningsperioden, av dessa var 1 260 finländska och 169 utländska, samt 26 bussar. Totalt användes omkring 3 100 timmar arbetstid till övervakningen.
Förarna meddelades sammanlagt 249 betalningspåföljder (böter eller avgift för trafikförseelse) och därtill gavs 270 skriftliga anmärkningar. Dessutom genomfördes 170 kontroller som hänförde sig till utlänningsövervakning.
Intensivövervakning utfördes inom alla polisinrättningars områden.