Polisen övervakar trafikbeteendet hos oskyddade trafikanter

Utgivningsdatum 11.4.2022 10.37 | Publicerad på svenska 11.4.2022 kl. 10.38
Nyhet

Polisen övervakar oskyddade trafikanters trafikbeteende och säkerhet i trafiken tisdagen den 12 april 2022 genom att rikta övervakningen till cyklister, förare av lätta elfordon och fotgängare samt deras trafikbeteende.

Särskild uppmärksamhet fästs vid iakttagandet av trafikljus och körning på trottoarer. På övervakningsdagen ingriper polisen också i stannande och parkering av motordrivna fordon som försvårar och äventyrar oskyddade trafikanters rörlighet. 

– Målet med dagen är att öka trafiksäkerheten i synnerhet på trottoarer samt på övergångsställen och cykelöverfarter, som enligt statistiken är farliga platser. Sålunda kommer polisen att på övervakningsdagen även att ingripa i stannande och parkering som försvårar och äventyrar oskyddade trafikanters rörlighet, säger polisinspektör Heikki Kallio vid Polisstyrelsen. 

Enligt Kallio ingriper man i övervakningen huvudsakligen i fall där ett fordon olagligt har stannats eller parkerats på en trottoar, ett övergångsställe, för nära ett övergångsställes framkant eller på en cykelbana eller cykelfil.

Parkeringsövervakningen sker i samarbete med den kommunala parkeringsövervakningen.

Andelen oskyddade av dödsoffren i vägtrafiken är hög

Andelen oskyddade trafikanter, dvs. fotgängare och förare av tvåhjulingar, av dödsfallen i vägtrafiken var 35,7 procent i fjol.

– Av den anledningen måste dessa trafikantgruppers säkerhet kontinuerligt stå i centrum för trafiksäkerhetsarbetet, säger Kallio.

År 2021 skadades 598 motorcyklister, 534 cyklister och 255 fotgängare i vägtrafiken, vilket framgår av Statistikcentralens statistik. I fjol utgjorde de oskyddade vägtrafikanternas andel av de allvarligt skadade cirka 62 procent.

– Det är dock skäl att notera att polisen inte får kännedom om alla cyklistolyckor, särskilt så kallade singelolyckor där det inte finns andra inblandade, och därför kommer olyckorna inte heller med i den officiella statistiken. Antalet skadade är alltså i verkligheten större, påminner Kallio.

Säkerställandet av säkerheten för oskyddade trafikanter fortsätter med en två veckor lång period av intensifierad övervakning av övergångsställen (18.4–1.5.2022), där tyngdpunkten i övervakningen ligger på iakttagandet av reglerna för övergångsställen.