Polisens riksomfattande rådgivningstjänst ger information om tillståndsärenden, e-tjänster, tidsbokning och trafiken

Utgivningsdatum 28.2.2017 10.39
Nyhet

Polisen förbättrar sin tillgänglighet med en riksomfattande telefonrådgivningstjänst. Den nya tjänsten ger råd i icke-brådskande ärenden som gäller till exempel pass, identitetskort och andra tillståndsärenden, tidsbokning, e-tjänster och trafikövervakning.

Tjänsten är tillgänglig på numret 0295 419 800 vardagar klockan 8–16.15. Rådgivningstjänsten kan också kontaktas per e-post på adressen neuvontapalvelu(at)poliisi.fi. Kunderna betjänas på finska och svenska.

Via tjänsten får kunderna också hjälp med att göra en elektronisk tidsbokning. Om ärendet gäller åtgärder som hör till den lokala polisen skickas en kontaktbegäran till den berörda polisinrättningen.

Tjänsten hör till Polisstyrelsens Ylväs-projekt vars mål är att förbättra polisens tillgänglighet. Polisinrättningen i Helsingfors ansvarar för det praktiska genomförandet.

Polisinrättningarnas egna telefonnummer för bokning av tillståndstjänster tas ur bruk under februari–mars.

Polisinrättningarnas växlar betjänar kunderna precis som tidigare. Närmare kontaktuppgifter till polisinrättningarna finns på adressen www.poliisi.fi. Tidsbokningar kan göras som förut på nätet på adressen www.poliisi.fi.

Nyheter Polisstyrelsen Press meddelande importerat från gamla sidor