Polisstyrelsen har tillrättavisat polisinrättningen i Helsingfors för utnämningsförfaranden

Utgivningsdatum 30.3.2022 11.59
Nyhet

Polisstyrelsen mottog sommaren 2021 flera anmälningar via den interna anmälningskanalen i vilka framfördes kritik mot utnämningsförfarandena gällande befälstjänsterna vid polisinrättningen i Helsingfors. Kritiken handlade främst om att utnämningar till tjänsten skulle ha gjorts och uppdragsförordnanden utfärdats utan ett offentligt ansökningsförfarande. Polisstyrelsen beslutade att göra en laglighetsövervakningsutredning i ärendet på eget initiativ.

Polisstyrelsen gjorde en bedömning av korrektheten i totalt fem olika utnämningsförfaranden och tjänsteregleringar. I sitt beslut ansåg Polisstyrelsen att inga direkta lagstridigheter kunde observeras i förfarandena som var föremål för utredningen. Gällande flera förfaranden ansåg dock Polisstyrelsen att ärendet kunde ha skötts bättre. Viktiga utvecklingsområden var enligt utredningen ökad öppenhet och transparens i förfarandena, tillräcklig dokumentation och särskilt bristen på styrdokument för förfarandet för förordnande till uppdraget. 

Öppenhet och transparens utgör hörnstenarna i statens rekryteringspolitik.
- Det betyder i synnerhet tillräckligt omfattande kommunikation om de uppgifter som ska tillsättas och om de rekryterings- och utnämningsförfaranden som tillämpas. Det ligger också i arbetsgivarens intresse att alla som vill delta i rekryteringen även kan delta i den i syfte att hitta den bästa kandidaten till den lediga uppgiften, säger polisöverinspektör Pekka-Matias Väisänen vid Polisstyrelsen. 

Polisstyrelsen har i sitt avgörande uppmärksammat polisinrättningen i Helsingfors på hur utnämningsförfarandet verkställs och dess öppenhet och på tillräcklig dokumentation av förfarandet i fråga om två förfaranden. Gällande två förfaranden har Polisstyrelsen ytterligare delgett polisinrättningen i Helsingfors sin uppfattning om ett bättre förfarande.

Nyheter Polisens verksamhet och utveckling Polisstyrelsen