Poliisi - Yhteystiedot - Poliisiasema ja poliisilaitos

Fredrikshamns polisstation

stängd för tillfället (Covid-19). Ingen post till Hamina polisstation.

En av polisstationerna vid Polisinrättningen i Sydöstra Finland. En polisstation är ett verksamhetsställe för den lokala polisen. Den lokala polisen har till uppgift att upprätthålla allmän ordning och säkerhet och arbeta för att förebygga brottslighet, undersöka brott och annat som äventyrar den allmänna ordningen och säkerheten. Vidare ska polisinrättningen leda och övervaka trafiken samt arbeta för att trafiksäkerheten främjas. Dessutom ska den sköta andra uppgifter som föreskrivs eller bestäms för polisen. Den lokala polisen ansvarar för polisens tillståndstjänster, som finns vid polisens verksamhetsställen och vid flera samservicepunkter runtom i landet. Polisens tillståndstjänster hör till polisens egentliga kärnverksamhet, upprätthållande av allmän ordning och säkerhet, förebyggande av brott och främjande av trafiksäkerhet.
Visa polisstationen på kartan
Näet karttakuvan poliisin verkkosivuilla. Jos klikkaat karttakuvaa, siirryt toisen palveluntarjoajan palveluun ja sen käyttöehtojen piiriin.

Kontaktuppgifter

Polisinrättning, till vilken polistationen hör Polisinrättningen i Sydöstra Finland

Raatihuoneentori 4, 49400 HAMINA

Hittegods 0295 414 514

Öppettider

Öppethållningstiderna till 6.6.2021

Växeln 0295 430 331

Vid nödsituation, ring alltid 112.

Polisens riksomfattande rådgivningstjänst hjälper i icke brådskande ärenden.

nätttjänsten kan du boka en tid på förehand, söka pass och identitetskort eller göra en brottsanmäla i flesta fall. Läs anvisningar först.

Anmälan om ett förkommit dokument

Anmälan om förkomna dokument utfärdade av polisen.

Anmälan om förkomna dokument utfärdade av polisen görs hos polisens tillståndsförvaltning. Detta gäller till exempel pass och identitetskort. Övriga dokument som förkommit anmälas antingen elektroniskt eller på plats vid polisinrättningens mottagning av anmälningar.

Anmälan kan göras antingen per e-post eller med en blankett som ifylls i tillståndskansliet: Med en elektronisk brottsanmälan kan du också anmäla att ditt identitetskort, körkort eller pass har förkommit eller blivit stulet. Polisen överväger om en brottsanmälan eller någon annan anmälan ska göras i ärendet på basis av de erhållna uppgifterna. För att göra en elektronisk anmälan om brott krävs det att du identifierar dig innan du fyller i blanketten. Du kan identifiera dig antingen med hjälp av dina bankkoder, med ett chipförsett identitetskort eller med mobilcertifikat. Efter identifieringen gör du din anmälan på den elektroniska anmälningsblankett som öppnas i webbläsaren. Blanketten innehåller närmare anvisningar om hur du ska fylla i den och om de nödvändiga uppgifterna. Att göra en falsk anmälan till polisen är ett brott som är straffbart enligt strafflagen. Anmälningar behandlas i regel under tjänstetid och vid behov kontaktar polisen anmälaren för mer information.


Hittegods

Polisens hittegodsverksamhet.

Den som tar hand om hittegods (upphittaren) ska anmäla fyndet till ägaren eller överlämna godset till polisen. Hittegods som vanligtvis överlämnas till polisen är mobiltelefoner, nycklar och cyklar som hittas utomhus (t.ex. på gator eller i parker). Hittegods, som tas om hand i allmänna fortskaffningsmedel, på en järnvägs- eller busstation eller motsvarande trafikområden skall överlämnas till trafikområdenas personal eller hittegodsbyrå. Det samma gäller hittegods som tas om hand i affärslokaler, på ämbetsverk, på kontor, på arbetsplatser, i läroinrättningar, på sjukhus och teatrar eller i idrottshallar eller motsvarande lokaler. Dessa är så kallade inlämningsfynd.

Den som tar hand om hittegods (upphittaren) ska anmäla fyndet till ägaren eller överlämna godset till polisen. Egendom som det är förbjudet att förvärva eller inneha eller som kräver myndighetstillstånd, till exempel narkotika, olaglig alkohol och vapen skall genast lämnas till polisen. Om hittegods inte kan transporteras utan att fara föreligger eller att det är besvärligt behöver det inte lämnas till polisen. Upphittaren får ett kvitto på hittegodset av polisen. Hittegods kan lämnas vid eller anmälas hos en sådan samservicesställe, med vilket polisen har avtalat om mottagning av hittegods som ska lämnas till polisen.


Specialvillkor för körkortet och sänkning av körkortsklass

Körkortskategorin kan sänkas och specialvillkoren för körkortet kan ändras om det finns anledning till det.

Polisen kan sänka körkortskategorin och ändra specialvillkoren och begränsningarna i anslutning till körkortet om det finns anledning till det.

Polisen fattar beslut om sänkning av körkortskategori eller ändring av specialvillkor och ger vid behov ett tillfälligt kort. Det nya kortet avhämtas vid Ajovarma Oy:s servicepunkt. Avgiften betalas vid besöket hos Ajovarma Oy.


Kontroll av hälsotillståndet hos en körkortsinnehavare

En i Finland varaktigt bosatt körkortsinnehavare ska visa upp ett läkarutlåtande om fortsatt körförmåga med jämna mellanrum som föreskrivs separat.

En i Finland varaktigt bosatt körkortsinnehavare ska visa upp ett läkarutlåtande om fortsatt körförmåga för polisen med jämna mellanrum som föreskrivs i körkortslagen. Skyldigheten att visa upp läkarutlåtande gäller innehavare av körkort i grupp 2 (C, C1, C1E, CE, D, D1, D1E, DE).

Transport- och kommunikationsverket Traficom sänder en påminnelse om skyldigheten att visa upp ett läkarutlåtande ungefär tre månader före körkortsinnehavarens födelsedag. Utlåtandet ska skickas till polisinrättningen på bosättningsorten. Läkaren skickar vanligen utlåtandet direkt till polisen. Innehavaren av körrätt kan alternativt själv lämna in utlåtandet till polisinrättningen på bostadsorten.


Tillstånd för varulotteri

Anordnandet av varulotteri kräver tillstånd av polisen.

Anordnandet av varulotteri kräver tillstånd. Tillståndsmyndigheter för varulotteri är polisinrättningarna och Polisstyrelsen. Polisinrättningen kan bevilja tillstånd för varulotteri inom sitt eget distrikt. Polisstyrelsen kan bevilja tillstånd för varulotteri när syftet är att sälja lotter inom ett större område än distriktet för en polisinrättning.

Tillstånd för varulotteri söks genom en skriftlig ansökan. Ansökan ska fyllas i omsorgsfullt och de nödvändiga bilagorna är obligatoriska. (Statsrådets förordning om lotterier). Underlåtenhet att iaktta inlämningsanvisningarna fördröjer handläggningen av ansökan. Till tillståndsansökan bifogas: - Verksamhetsberättelse eller annan utredning om att sökanden har verkat för att uppfylla sitt ändamål. Verksamhetsberättelsen är den primära bilagan. En annan utredning kan ges om det inte finns någon verksamhetsberättelse. Ge en förklaring till detta. - Utdrag ur sammanslutningens eller stiftelsens protokoll om anordnande av varulotteri. Med detta avses utdrag ur mötesprotokollet från mötet då anordnandet av varulotteri bestämdes. - Kopia av det senast godkända bokslutet. I bokslutet ingår även revisorns/verksamhetsgranskarens utlåtande. - Kopia av sammanslutningens eller stiftelsens stadgar. - Utdrag ur förenings-, stiftelse- eller handelsregistret / utdrag ur ett register som förs av en offentligrättslig förening. Utdraget får vara högst tre månader gammalt utgående från datumet på tillståndsansökan. Om en separat praktisk anordnare ska användas vid anordnandet av varulotteri ska till tillståndsansökan även bifogas en utredning av att den ansökta praktiska anordnaren uppfyller förutsättningarna som uppgiften kräver. Som upplysning ges beroende av företagsform utdrag ur förmynderskapsregistret, konkurs- och företagssaneringsregistret och näringsförbudsregistret. Tillståndsmyndigheten kan vid behov begära om ytterligare utredningar i anknytning till ansökan eller dess bilagor. Mer information om anordnande av varulotteri och ansökan om tillstånd för varulotteri finns på polisens webbplats. Där finns även en utskrivbar blankett för tillståndsansökan för varulotteri samt en blankett för redovisning av varulotteri.


Anmälan om småskalig insamling

Penninginsamling förutsätter tillstånd av polisen. En penninginsamling kan även anordnas som en småskalig insamling som ska anmälas hos polisen.

Småskalig insamling är ett sätt att anordna penninginsamling. Småskalig insamling förutsätter inte tillstånd, men anordnandet av sådan ska anmälas hos polisen innan insamlingen inleds. Anmälningarna handläggs och godkänns av polisinrättningen. En småskalig insamling kan vara i högst tre månader och högst 10 000 euro får samlas in.

Anmälan om småskalig insamling anmäls enklast via polisen e-tjänst. Du kan även besöka polisinrättningen. I anmälan om småskalig insamling ska följande uppges: - Uppgift om anordnaren av den småskaliga insamlingen samt anordnarens identifikationsuppgifter (FO-nummer eller för privatpersoner personbeteckning) och kontaktinformation. Kontaktinformationen är särskilt viktig om det är fråga om en insamling som ordnas av en grupp på minst tre personer. Meddelandet om godkännande av anmälan om småskalig insamling och ett nummer för den småskaliga insamlingen skickas till alla som uppgetts som anordnade av insamlingen. - Uppgift om de personer som hos anordnaren ingår i ett lagstadgat organ eller ledningen i övrigt eller hos anordnaren utövar faktisk beslutanderätt och som i sitt uppdrag beslutar om frågor i anslutning till anordnandet av penninginsamlingen, samt personbeteckning för dessa personer, om anordnaren är en sammanslutning eller en stiftelse. - De uppskattade intäkterna av insamlingen, som kan vara högst 10 000 euro. - Det primära och sekundära användningsändamålet för de insamlade medlen, specificerat. Det är obligatoriskt att anmäla två användningsändamål, eftersom det inte är möjligt att ändra användningsändamålet i samband med den småskaliga insamlingen. - De uppskattade kostnaderna för insamlingen. - Tiden för anordnande av den småskaliga insamlingen, som kan vara högst tre (3) månader. - Uppgift om de bankkonton som används för den småskaliga insamlingen och om användarrättigheter till dem. Bankkontot för penninginsamlingen ska vara separat från sammanslutningens övriga penningrörelse och bankkontot för en insamling som anordnas av en grupp på minst tre personer får inte vara någon gruppmedlems eller annan privatpersons privata konto. Alla uppgifter är obligatoriska. Polisinrättningen meddelar anordnaren om den småskaliga insamlingen godkänts och tilldelar denne samtidigt ett nummer för den småskaliga insamlingen som ska uppges och hållas fram under penningsinsamlingen.


Anmälan om gissningstävling

Gissningstävlingar är varulotterier och förutsätter att man gör en skriftlig anmälan till polisen.

En gissningstävling är ett varulotteri där vinstmöjligheten baserar sig på en gissning angående ett gissningsobjekt. Vinsterna i gissningstävlingar kan vara varor eller present- eller köpkort som kan bytas ut mot varor eller tjänster. Korten får inte bytas ut till pengar. Gissningsobjektet ska vara ett fenomen eller en omständighet som kan definieras på förhand exakt och avgränsa noggrant. Typiska gissningsobjekt är till exempel utomhustemperaturen under bestämda dagar på bestämda platser, islossningsdagen i ett bestämt vattendrag eller antalet små föremål eller mängden ämne i ett bestämt kärl.

Den skriftliga anmälan om anordnande av en gissningstävling kan göras med hjälp av en blankett som kan skrivas ut från polisens webbplats. Anmälan kan även skickas till polisinrättningen eller polisens serviceställen. På polisens webbplats finns också blanketter för redovisning av och fastställelseprotokoll för gissningstävlingar. Mer information om att anordna gissningstävlingar och göra anmälningar finns på polisens webbplats.


Tillstånd för varuvinstautomat

Tillhandahållandet av varuvinstautomater är tillståndspliktigt.

Varuvinstautomat är spelautomater eller spelanordningar där spelaren som vinst kan få varor. Vinsterna finns alltså inne i anordningen och spelaren får vid vinst varan direkt från apparaten.

Tillstånd för varuvinstautomat söks skriftligt hos polisinrättningen på den ort var automaten ligger. Till tillståndsansökan bifogas: - Verksamhetsberättelse eller annan utredning om att sökanden har verkat för att uppfylla sitt ändamål. - Utdrag ur sammanslutningens eller stiftelsens protokoll om inledandet av verksamheten med varuvinstautomater. Med detta avses utdrag ur mötesprotokollet från mötet då inledandet av verksamheten bestämdes. - Kopia av det senast godkända bokslutet. I bokslutet ingår även revisorns/verksamhetsgranskarens utlåtande. - Kopia av sammanslutningens eller stiftelsens stadgar. - Utdrag ur förenings-, stiftelse- eller handelsregistret / utdrag ur ett register som förs av en offentligrättslig förening. Utdraget får vara högst tre månader gammalt utgående från datumet på tillståndsansökan. - Kopia av beslutet om godkännande av anordning för övervakning av penningrörelsen i varulotteriautomat eller intyg som motsvarar beslut om godkännande samt eventuella tilläggsmotiveringar. Den sökande kan ansöka om tillstånd för varuvinstautomat med en utskrivbar blankett som finns på polisens webbplats. Ansökan kan även göras vid polisinrättningen. Mer information om tillstånd för varuvinstautomat finns på polisens webbplats.


Allmän sammankomst

Senast 24 timmar innan en allmän sammankomst ordnas utomhus på allmän plats ska arrangören anmäla till polisen på den ort där sammankomsten ordnas.

Med allmänna sammankomster avses i lagen om sammankomster demonstrationer eller andra tillställningar som ordnas i syfte att utöva mötesfrihet och i vilka även andra än de som uttryckligen inbjudits kan delta eller följa med. Som allmänna sammankomster betraktas dock inte sådana demonstrationer vid vilka avsikten är att enbart framföra enskilda personers åsikter.

Senast 24 timmar innan en allmän sammankomst ordnas utomhus på allmän plats skall arrangören lämna en muntlig eller skriftlig anmälan om sammankomsten till polisen på den ort där sammankomsten ordnas. Anmälan kan göras genom att fylla i polisens elektroniska blankett eller vid polisens serviceställe. På polisens webbplats finns en utskrivbar blankett för att göra anmälan. Vid anmälan om en offentlig sammankomst behövs en ifylld anmälan om ordnandet av en demonstration på allmän plats. Senast 24 timmar innan sammankomsten ordnas. För den tid som i anmälan har angetts att sammankomsten pågår


Anmälan om offentliga tillställningar

En skriftlig anmälan om en offentlig tillställning skall lämnas till polisen på den ort där tillställningen ordnas.

Bestämmelser om offentliga tillställningar finns i lagen om sammankomster (530/1999). Med offentlig tillställning menas för publiken öppna nöjestillfällen, tävlingar, uppvisningar eller andra till dessa likställda tillställningar, som inte är allmänna sammankomster alltså s.k. demonstrationer. Som en generalisering kan man säga att det är frågan om en offentlig tillställning då deltagandet inte förutsätter en uttrycklig inbjudan eller tillhörande till en viss sammanslutning. Offentliga tillställningar får ordnas av myndiga personer, sammanslutningar och stiftelser. En omyndig får ordna en offentlig tillställning till sammans med en myndig person.

Anmälan om offentliga tillställningar kan göras via polisens elektroniska kundtjänst eller genom att skriva ut en blankett som finns på polisens webbplats och därefter lämna in den på polisstationen. Anmälan kan också göras på polisstationen. Minst fem dygn före tillställningen börjar. För stora offentliga tillställningars del bör anordnaren vara i kontakt med polisen ännu tidigare. Beslutet på anmälan om offentliga tillställningar gäller under den offentliga tillställningens tid. Ytterligare information om att anmäla om offentlig tillställning hittas på polisens webbplats.


Identifiering av en person

Ansökan om identifiering för identifieringshandling fylls i för att ansöka om ett identifieringsverktyg eller kvalificerat certifikat.

Med leverantör av identifieringstjänster avses en tjänsteleverantör, till exempel en bank, som beviljar sin kund de identifikatorer som behövs för inloggning på nätbanken. Om identifikatorerna är beviljade enligt de krav som nämns i autentiseringslagen är det fråga om ett elektroniskt identifieringsverktyg som kan användas för stark autentisering. För att kunna säkerställa att ett sådant identifieringsverktyg eller kvalificerat certifikat som avses i lagen beviljas till rätt person ska leverantören av identifieringstjänster utföra en noggrann inledande identifiering av den sökande enligt 17 § i lagen. Om leverantören av identifieringstjänster inte kan identifiera den sökande på ett tillförlitligt sätt görs den inledande identifieringen i anslutning till ansökan av polisen. Med stark autentisering avses det förfarande genom vilket en person identifieras med hjälp av en tillförlitlig elektronisk metod samtidigt som identifikationens autenticitet och riktighet verifieras.

Ansökan om identifierings fylls i på förhand med hjälp av tjänsteleverantören innan man kommer till polisinrättningen. Det lönar sig att kontrollera att adressuppgifterna för tjänsteleverantören som nämns i ansökan är riktiga. Den som identifieras ska ha med sig ett giltigt pass eller identitetskort samt två sinsemellan identiska passfotografier som det är lätt att identifiera personen på. För den inledande identifiering som utförs av polisen tas en avgift ut då ansökan lämnas in i enlighet med förordningen om polisens avgiftsbelagda prestationer, oavsett om kunden kan identifieras eller inte. Om polisen kan identifiera sökanden, ges ett intyg över identifieringen som skickas som ett rekommenderat brev direkt till leverantören av identifieringstjänster på den adress som sökanden har meddelat. Avgiften för det rekommenderade brevet ingår i avgiften som tas ut för identifieringen. Intyget skickas till tjänsteleverantören även då polisen inte kunnat identifiera sökanden. I sådana fall meddelas tjänsteleverantören om att en tillförlitlig identifiering inte kunnat göras.


Godkännande som väktare

Den som utför väktaruppgifter ska ha ett giltigt väktarkort.

Med en väktare avses en person som utför bevakningsuppgifter som anställd hos en innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen. Den som ansöker om väktarkort behöver dock inte vara anställd hos en innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen, utan alla sökande som uppfyller villkoren ska godkännas. Bevakningsuppgifter är till exempel bevakning av egendom, skyddande av en persons integritet, avslöjande av brott som riktat sig mot bevakningsobjektet eller uppdragsgivaren, livvaktsuppdrag, värdetransportuppdrag och nödcentralsuppdrag vid en nödcentral som sköts av ett bevakningsföretag. En sökande godkänns som väktare av en polisinrättning.

Den sökande kan lämna sin ansökan via polisens elektroniska tjänst. Den sökande ska emellertid personligen infinna sig på polisinrättningen om det är nödvändigt av någon särskild orsak. Ansökan kan också lämnas in personligen på polisstationen eller vid polisens serviceställe. Till ansökan ska fogas följande: - en utredning (kopia av intyg) av godkänd grundutbildning för väktare (minst 120 lektioner – utbildning för tillfällig väktare minst 40 lektioner ingår i utbildningen för väktare) - en utredning (kopia av intyg) av godkänd utbildning i användning av maktmedel och godkänd lydnadskontroll för hund som ska medföras vid uppdrag (om denna har avklarats vid ansökan om första godkännande, annars vid ansökan om dubblettexemplar) - ett foto på den sökande som uppfyller kraven i passlagen Ytterligare information om godkännande som väktare, ändring av godkännande som väktare, anskaffning av dubblettexemplar av väktarkort samt tillgodoräknande av utbildningar och utbildningars motsvarigheter finns på polisens webbplats.


Godkännande som tillfällig väktare

Ett tillfälligt väktarkort krävs av en person som utför bevakningsuppgifter i högst fyra månader.

Med tillfällig väktare avses en person som utför bevakningsuppgifter i högst fyra månader. Bevakningsuppgifter är till exempel bevakning av egendom, skyddande av en persons integritet, avslöjande av brott som riktat sig mot bevakningsobjektet eller uppdragsgivaren, livvaktsuppdrag, värdetransportuppdrag och nödcentralsuppdrag vid en nödcentral som sköts av ett bevakningsföretag. En sökande godkänns som tillfällig väktare av polisinrättningen. Tiden som godkänd tillfällig väktare fastställs på engångsbasis och är inte bunden till kalenderåret. Om den tillfälliga väktaren fortsätter verksamheten efter fyra månader måste han eller hon genomgå den utbildning som krävs för att bli godkänd som väktare.

Den sökande kan lämna sin ansökan via polisens elektroniska tjänst. Den sökande ska emellertid personligen infinna sig på polisinrättningen om det är nödvändigt av någon särskild orsak. Ansökan kan också lämnas in personligen på polisstationen eller vid polisens serviceställe. Till ansökan ska fogas följande: - en utredning (kopia av intyg) av godkänd utbildning för tillfällig väktare (minst 40 lektioner) som ovan nämnda utbildning betraktas utbildningen för tillfällig väktare som har fastställs av inrikesministeriet – Grunder för väktararbete (minst 40 lektioner) - ett foto på den sökande som uppfyller kraven i passlagen. Polisinrättningen kan kräva att den sökande lämnar in även andra utredningar som gäller förutsättningarna för godkännande. Mer information om godkännande som tillfällig väktare finns på polisens webbplats.


Godkännande som ordningsvakt

Den som utför ordningsövervakningsuppgifter ska ha ett giltigt ordningsvaktskort.

En ordningsvakt är en person med uppgift att som anställd hos en innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen eller i övrigt utföra ordningsövervakningsuppgifter. Med ordningsövervakningsuppgifter avses att upprätthålla ordning och säkerhet samt förhindra brott och olyckor inom ordningsvaktens tjänstgöringsområde. Med en ordningsvakts tjänstgöringsområde avses det område för vilket en ordningsvakt har utsetts. En sökande godkänns som ordningsvakt av en polisinrättning.

Den sökande kan lämna sin ansökan via polisens elektroniska tjänst. Den sökande ska emellertid personligen infinna sig på polisinrättningen om det är nödvändigt av någon särskild orsak. Ansökan kan också lämnas in personligen på polisstationen eller vid polisens serviceställe. Till ansökan ska fogas följande: - en utredning (kopia av intyg) av godkänd grundutbildning för ordningsvakt (minst 40 lektioner) - vid ansökan om förnyat godkännande som ordningsvakt en utredning (kopia av intyg) av godkänd repetitionsutbildning för ordningsvakter - en utredning (kopia av intyg) av godkänd tilläggsutbildning för ordningsvakter i användning av maktmedel enligt definitionen i 27 § i lagen om privata säkerhetstjänster - ett foto på den sökande som uppfyller kraven i bestämmelserna enligt 6 § 5 mom. i passlagen - en utredning (kopia av intyg) av på godkänd grundutbildning för väktare, om den sökande inte har ett gällande godkännande som väktare och vill bli ordningsvakt som bistår polisen eller gränsbevakningsväsendet - en utredning (kopia av intyg) av godkänd utbildning i användning av maktmedel (om denna har avklarats vid ansökan om första godkännande, annars vid ansökan om dubblettexemplar) - en utredning (kopia av intyg) av godkänd lydnadskontroll för hund som ska medföras vid ordningsövervakningsuppgifter (om denna har avklarats vid ansökan om första godkännande, annars vid ansökan om dubblettexemplar) Ett godkännande som ordningsvakt är i kraft högst fem år. Ytterligare information om godkännande som ordningsvakt, ändring av godkännande som ordningsvakt, anskaffning av dubblettexemplar av ordningsvaktskort, tillgodoräknande av utbildningar och utbildningars motsvarigheter samt godkännande som tillfällig ordningsvakt finns på polisens webbplats.


Godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter

Den som i förvärvssyfte utför säkerhetsskyddsuppgifter ska ha ett giltigt kort för utförare av säkerhetsskyddsuppgifter.

Med utförare av säkerhetsskyddsuppgifter avses en person som är anställd hos en innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen eller en utövare av säkerhetsskyddande verksamhet som utför säkerhetsskyddsuppgifter som kräver godkännande. Med säkerhetsskyddsuppgift avses planering, installation, reparation eller ändring av konstruktionsmässigt skydd eller elektroniska övervakningssystem samt planering av andra säkerhetsarrangemang. Säkerhetsskyddande verksamhet är utförande av säkerhetsskyddsuppgifter i förvärvssyfte enligt uppdragsavtal. En sökande godkänns som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter av polisinrättningen.

Den sökande kan lämna sin ansökan via polisens elektroniska tjänst. Den sökande ska emellertid personligen infinna sig på polisinrättningen om det är nödvändigt av någon särskild orsak. Ansökan kan också lämnas in personligen på polisstationen eller vid polisens serviceställe. Till ansökan ska fogas följande: - utredning av utförande av säkerhetsskyddsuppgifter, - utredning av om den sökande är en anställd arbetstagare eller en självständig yrkesutövare, - utredning av den sökandes arbetsgivare, om den sökande är en anställd arbetstagare, - arbetsgivarens namn och FO-nummer, - ett foto på den sökande som uppfyller kraven i bestämmelserna enligt 6 § 5 mom. i passlagen. Ett godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter gäller i fem år. Mer information om godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter, ändring av godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter eller ansökan om duplettexemplar av kort för utförare av säkerhetskyddsuppgifter finns på polisens webbplats.


Tidsbokning

I tjänsten bokas tid för ärendeuträttning vid polisinrättningen.

Polisen rekommenderar tidsbokning till tillståndstjänster. Boka enkelt och snabbt en tid till tillståndstjänsterna via polisens elektroniska ärendetjänst. Utan tidsbokning kan kötiden uppgå till flera timmar. Observera att tidsbokning inte används vid alla verksamhetsställen och att alla tjänster vid alla verksamhetsställen inte omfattas av tidsbokningen. Se ytterligare information på webbsidan för din boendekommun. Polisens servicetelefon hjälper även i användningen av tidsbokningstjänsten.

Du kan boka en tid antingen genom att logga in eller låta bli att logga in i tjänsten. När du ska boka en tid anger du först vilken typ av ärende du har och var du vill sköta ditt ärende. Beroende på polisens verksamhetsställe visar kalendern lediga tider cirka 3–5 veckor framåt. Om du inte hittar en lämplig tid, kan du senare gå tillbaka för att se om det finns nya lediga tider i kalendern.


Anmälan om fyrverkeriuppvisning

Fyrverkeriuppvisningar får ordnas av företag som innehar tillstånd till detta av TUKES.

Endast företag som innehar detta tillstånd av TUKES och tillräcklig kompetens får ordna fyrverkeriuppvisningar. I professionella fyrverkeriuppvisningar får man använda även sådana fyrverkerier som inte är allmänt tillgängliga. Miljömyndigheterna kan ställa bullerbegränsningar för uppvisningarna, dessa är olika i tätorter och glest bebodda områden

Då en fyrverkeriuppvisning kommer att ordnas ska den lokala polisen meddelas senast 14 dygn före uppvisningen. Av anmälan ska framgå uppvisningsplatsen, den exakta tidpunkten och hurudana artiklar man ämnar använda. Det ska också framgå var fyrverkeripjäserna lagras och förvaras på uppvisningsplatsen, skyddsavstånden och andra försiktighetsåtgärder för att förhindra olyckor och den ansvariga personens kontaktuppgifter samt personuppgifter och kontaktuppgifter för dem som kommer att skjuta fyrverkeripjäserna. En kopia av TUKES beslut över anmälan om fyrverkeriuppvisningen ska bifogas i anmälan. Ytterligare information om anordnandet av fyrverkeriuppvisningar hittas på polisens webbplats. Anmälan om en fyrverkeriuppvisningar kan göras via polisens elektroniska ärendehanteringstjänst eller med en ifyll- och utskrivbar blankett som hittas på polisens webbplats.


Anmälan om sprängningsarbete

Polisen ska anmälas om sprängningsarbete före arbetet inleds.

Polisen ska anmälas om sprängningsarbete minst sju dygn före arbetet inleds.

Anmälan om sprängningsarbete kan göras via polisens elektroniska ärendehanteringstjänst. Anmälan kan även skickas till polisinrättningen eller polisens serviceställen. På polisens webbplats finns en blankett som kan skrivas ut. Ytterligare information om att anmäla om sprängningsarbete hittas på polisens webbplats.