Poliisi - Yhteystiedot - Poliisiasema ja poliisilaitos

Laihia polisstation

En av polisstationerna vid Polisinrättning i Österbotten

En av polisstationerna vid Polisinrättning i Österbotten. En polisstation är ett verksamhetsställe för den lokala polisen. Den lokala polisen har till uppgift att upprätthålla allmän ordning och säkerhet och arbeta för att förebygga brottslighet, undersöka brott och annat som äventyrar den allmänna ordningen och säkerheten. Vidare ska polisinrättningen leda och övervaka trafiken samt arbeta för att trafiksäkerheten främjas. Dessutom ska den sköta andra uppgifter som föreskrivs eller bestäms för polisen. Den lokala polisen ansvarar för polisens tillståndstjänster, som finns vid polisens verksamhetsställen och vid flera samservicepunkter runtom i landet. Polisens tillståndstjänster hör till polisens egentliga kärnverksamhet, upprätthållande av allmän ordning och säkerhet, förebyggande av brott och främjande av trafiksäkerhet.
Visa polisstationen på kartan
Näet karttakuvan poliisin verkkosivuilla. Jos klikkaat karttakuvaa, siirryt toisen palveluntarjoajan palveluun ja sen käyttöehtojen piiriin.

Kontaktuppgifter

Polisinrättning, till vilken polistationen hör Polisinrättningen i Österbotten

Laihiantie 50 C, 66400 LAIHIA

Löytötavarat 0295 415 596
Rikosilmoitukset, neuvonta ja muut poliisiasiat 0295 415 596
Växel 0295 440 511

Öppettider

Onsdag 08.00–16.15

Växeln 0295 440 511

Vid nödsituation, ring alltid 112.

Polisens riksomfattande rådgivningstjänst hjälper i icke brådskande ärenden.

nätttjänsten kan du boka en tid på förehand, söka pass och identitetskort eller göra en brottsanmäla i flesta fall. Läs anvisningar först.

Anmälan om ett förkommit dokument

Anmälan om förkomna dokument utfärdade av polisen.

Anmälan om förkomna dokument utfärdade av polisen görs hos polisens tillståndsförvaltning. Detta gäller till exempel pass och identitetskort. Övriga dokument som förkommit anmälas antingen elektroniskt eller på plats vid polisinrättningens mottagning av anmälningar.

Anmälan kan göras antingen per e-post eller med en blankett som ifylls i tillståndskansliet: Med en elektronisk brottsanmälan kan du också anmäla att ditt identitetskort, körkort eller pass har förkommit eller blivit stulet. Polisen överväger om en brottsanmälan eller någon annan anmälan ska göras i ärendet på basis av de erhållna uppgifterna. För att göra en elektronisk anmälan om brott krävs det att du identifierar dig innan du fyller i blanketten. Du kan identifiera dig antingen med hjälp av dina bankkoder, med ett chipförsett identitetskort eller med mobilcertifikat. Efter identifieringen gör du din anmälan på den elektroniska anmälningsblankett som öppnas i webbläsaren. Blanketten innehåller närmare anvisningar om hur du ska fylla i den och om de nödvändiga uppgifterna. Att göra en falsk anmälan till polisen är ett brott som är straffbart enligt strafflagen. Anmälningar behandlas i regel under tjänstetid och vid behov kontaktar polisen anmälaren för mer information.


Brottsanmälan

Brottsoffer bör göra brottsanmälan till polisen så fort som möjligt.

För att inleda en förundersökning behöver polisen en så noggrann beskrivning som möjligt av vad som har skett och vilka parterna är. Parter är målsägande och den/de brottsmisstänkta. Polisen för in uppgifterna för brottsanmälan i undersöknings- och handräckningssystemet i informationssystemet för polisärenden.

Brottsanmälan kan göras på plats vid polisinrättningen eller elektroniskt på polisens webbplats. Då du gör en brottsanmälan bör du beskriva så noggrant som möjligt vad som skett, var och hur och vilka är parterna (målsägande, eventuell gärningsman och vittne/n). Det är också viktigt att noggrant beskriva hur brottsoffret och den misstänkta gärningsmannen ser ut. Dessutom ska anmälarens kontaktuppgifter (telefon och e-post) uppges. Uppgifter som behövs för polisanmälan är - en beskrivning av vad som har skett och hur det skett - exakt tid och plats för det som skett - gärningsmannens namn, om det är känt - gärningsmannens signalement (ålder, längd, kroppsbyggnad, speciella anletsdrag, ögonens färg, tänder, tal, händer, sätt att röra sig, klädsel) - åt vilket håll flydde gärningsmannen och hur - om gärningsmannen rörde sig med något fordon, fordonets registernummer och andra signalement (märke, färg, modell) - hur farlig anses gärningsmannen vara (beväpnad, sinnestillstånd, hotfull, alkohol- eller narkotikapåverkad o.s.v.) - signalement (färg, märke, modell, serienummer e.d.) för den eventuellt stulna / bortkomna egendomen. Du kan göra en brottsanmälan till polisen var som helst, oavsett var brottet skett.


Vapen som tillhör dödsbo

Den som besitter dödsboet ska omedelbart omhänderta vapnen efter att tillståndsinnehavaren avlidit och se till att tillstånd skaffas inom sex månader.

Enligt skjutvapenlagen ska den i vars besittning dödsboets egendom är omedelbart ta skjutvapnet, vapendelen, patronerna och de särskilt farliga projektilerna i sin besittning då innehavaren av ett tillstånd avlider. Inom sex månader efter tillståndshavarens död måste ett vapentillstånd skaffas för dessa. Vapnen kan också deaktiveras eller överlåtas till staten utan ersättning.

Efter att skjutvapentillståndsinnehavaren avlidit lönar det sig för den person som besitter dödsboets egendom att så snabbt som möjligt kontakta polisens tillståndsförvaltning för att reda ut skjutvapentillståndsfrågorna.