Att främja ungas trafiksäkerhetskultur kräver åtgärder av hela samhället
Kommunikationsministeriet har under ledning av minister Ranne inlett arbetet med att revidera den gällande körkortslagen. I fokus kommer troligen att stå förfarandet med dispens för körkort, som går ut på att det är möjligt att ansöka om undantagslov för körkort redan vid 17 års ålder. Bra så! Polisen har konsekvent velat rikta lagstiftarens uppmärksamhet mot att undantagslovet borde vara ett verkligt undantagslov.
Statistiken bekräftar polisens oro över 17-åringars trafikbeteende
Enligt Statistikcentralens statistik över vägtrafikolyckor omkom totalt 13 unga 17-åriga person- och paketbilsförare i trafiken mellan åren 2019–2024, medan endast en omkom under perioden 2013–2018 (se figur 1). Under åren 2019–2024 har sammanlagt tio 17-åringar omkommit som passagerare i person- och paketbilar, vilket är två fler än under den föregående perioden.
Dödsfallen i vägtrafiken bland 17-åringar har inte ökat i samma utsträckning för andra trafikformer som för person- och lastbil under dessa perioder. Åren 2013–2018 omkom totalt 20 unga i åldern 17 år i vägtrafiken, medan motsvarande siffra 2019–2024 var 34.
Det kan spekuleras i att om dispenssystemet inte hade införts 2018, så hade antalet dödsfall bland 17-åringar i trafiken möjligen ökat med några få fall, procentuellt kanske med 10–15 procent men inte med 12 dödsfall, det vill säga 70 procent, som nu har skett.
Bakom kollisioner och dödsfall i trafiken ligger ofta trafikbrott, det vill säga tragiska händelser föregås ofta av ett eller flera misstänkta trafikbrott. Med hänsyn till åldersgruppens storlek började antalet trafikbrott bland 17-åringar öka kraftigt från och med 2018, och nivån på trafikbrott bland 17-åringar har nästan hunnit ikapp den något äldre åldersgruppen (figur 2). Bland trafikbrotten utmärker sig äventyrande av trafiksäkerheten samt grovt äventyrande av trafiksäkerheten, ofta till följd av fortkörning. Enligt OTI (Institutet för olycksinformation) har hastighetsöverträdelser på över 10 km/h förekommit i nästan hälften av de dödsolyckor som undersökts.
Andelen 17-åringar av alla trafikdödsfall bland unga i åldern 15–24 år har fördubblats när man jämför medelvärdet för åren 2022–2024 med åren 2015–2017. Tidigare var andelen cirka 6 %, men under de senaste åren har den legat på 11 %. År 2020 sågs en topp då andelen 17-åringar var hela 27 %.
I arbetet med att förbättra trafiksäkerheten bör uppmärksamheten riktas mot hela ungdomsgruppen
Även om antalet trafikdödsfall bland unga (15–24 år) har minskat med cirka en fjärdedel mellan perioderna 2015–2017 och 2022–2024, har deras andel av alla trafikdödsfall hållit sig stabil, kring 20 % (figur 3). Bland övriga åldersgrupper har andelen hållit sig strax över 10 %, med undantag för ungdomar och personer över 75 år, vars andel ökat från cirka 15 % till 18 %.
Alla unga är inte fullt redo att vara trafikanter direkt efter att de fått körkort. Riskerna med unga förare beror ofta på bristande erfarenhet och mognad. Olyckor med unga förare är ofta förknippade med till exempel fortkörning, rattfylleri, säkerhetsutrustning som inte används eller avkörningar, men dessa faktorer är mer ett uttryck för ungdomars handlingar som styrs av andra grundorsaker.
Riskbeteende förklaras enligt studier av attityd, liksom av att hjärnans omorgnad hos unga människor – särskilt unga män. Denna omognad bidrar till att unga är benägna att ta risker i trafiken, vilket kan leda till allvarliga olyckor.
En liten riskgrupp orsakar en oproportionerligt stor andel allvarliga olyckor. Enligt forskning präglas riskgruppens beteende i trafiken ofta av en livsstil med antisocialt beteende, såsom droganvändning, rökning och annat riskfyllt beteende.
Socialt tryck och provocerande vänner är också förenat med riskbeteendet hos många unga i trafiken. Det är känt att medpassagerarna har en koppling till unga förares riskbeteende i trafiken och det ökade antalet olyckor.
Hur kan vi förhindra att unga dör i trafiken?
Polisen har lätt att instämma i de förändringar i lagstiftningen som diskuterats offentligt gällande 17-åringars dispens för B-körrätt. Att förändra systemet så att körkortstillstånd vid 17 års ålder bara beviljas i verkligt undantagsfall, skulle sannolikt ha större effekt på ungas trafiksäkerhet.
Ett krav på att märka en personbil som körs av någon med dispens är förmodligen en bra åtgärd, liksom också nattligt körförbud. Det vore också motiverat att begränsa antalet passagerare och att överväga en modell där 17–18-åringar under sitt första körkortsår måste ha en medförare som är minst 25 år.
Historik över körförbud eller trafikbrott skulle kunna förhindra att man får B-körkort genom dispens eller ens vid 18 års ålder. I nuläget spelar tidigare trafikbrott ingen roll, men polisen har konstaterat att de i praktiken tydligt förutser framtida beteende i trafiken. Det skulle också kunna påverka trafikbeteendet i yngre ålder, om det är känt att tidigare trafikbrott har betydelse vid ansökan om B-körkort.
När det gäller körhälsokrav borde läkarundersökning införas både vid det första körkortet och vid förnyelse.
Det finns också många andra bra metoder att minska dödsfallen bland unga i trafiken.
Mot en kultur av hänsyn
Varje liv är värdefullt och vi måste skydda det. I lagstiftningen måste vi också överväga prioriteringen av olika rättsvärden och deras betydelse. Vi kan knappast bortse från forskningsbaserad kunskap eller från metoder som bevisligen har betydelse för ungas trafiksäkerhet och påverkar de bakomliggande orsakerna.
Trafiksäkerhet, både bland unga och mer allmänt, handlar inte bara om att följa reglerna – det handlar om att ta hänsyn till sig själv, passagerare och andra trafikanter. I enlighet med trafiksäkerhetsstrategin är det en gemensam angelägenhet för hela samhället. Vi måste som samhälle bygga en kultur där säkerhet går före brådska och behovet av att imponera.
Bara då kan vi förhindra onödiga dödsfall och ge unga en möjlighet att växa upp till vuxna på ett tryggt sätt.