Polisen övervakar trafiken på insjöarna och i närheten av hamnarna längs kusten. Syftet med övervakningen är att bidra till ökat sjövett, minska antalet berusade båtförare och att öka användningen av säkerhetsutrustning. Till sjöpolisens uppgifter hör också att övervaka naturskydd och miljövård, fiske och jakt samt den allmänna ordningen och säkerheten på insjöarna och i skärgården. Sjöbevakningen, som lyder under Gränsbevakningsväsendet, övervakar båttrafiken ute till havs.
Sjötrafiken har sina egna trafikregler och hastighetsbegränsningar. Som klok båtförare sänker du farten även utan begränsningsskylt, om det är nödvändigt med tanke på den mindre båtens säkerhet. Beakta också båtar som ligger vid bryggor och stränder.
Fylleri i sjötrafik
Enligt strafflagen gör sig den som kör en båt skyldig till fylleri i sjötrafik om
- alkoholhalten i blodet är minst 1,0 promille
- alkoholhalten är minst 0,44 milligram per liter i utandningsluften
- förmågan till de prestationer som uppgiften kräver är nedsatt.
En person kan också göra sig skyldig till fylleri i sjötrafik om han eller hon använt andra droger än alkohol, varvid förmågan att utföra uppgiften har försämrats, och omständigheterna är sådana att den som kör båten äventyrar andras säkerhet. Den som rör sig med en roddbåt eller med en segeljolle kan inte dömas för fylleri på sjön.
Vid övervakningen av sjötrafiken använder sig polisen av en alkometer. Om alkometern visar att det finns skäl att misstänka att personen gjort sig skyldig till fylleri på sjön, kan han eller hon föras till närmaste polisinrättning för blodprov eller för vidare undersökning med en precisionsalkometer.
Alkohol och risk för drunkning
Alkoholen är med i bilden i omkring hälften av alla drunkningsolyckor. Omkring 80 % av dem som drunknat vid båten har varit berusade. De vanligaste orsakerna till drunkning är att man faller överbord eller hamnar i vattnet då båten kantrar eller att man felbedömer simsträckan. De flesta drunknade är medelålders män.
En drunkningsolycka är alltid summan av flera faktorer. Ett berusat tillstånd ökar sannolikheten för en olycka. Redan en lätt berusning försämrar omdömes- och reaktionsförmågan och man har svårare att kontrollera sina rörelser. Ett par öl fördubblar olycksrisken och 5–6 öl tiofaldigar risken. Om man dessutom använder läkemedel, mångdubblas risken.
Båtförarens utrustning
Sunt förnuft och försiktighet är den bästa utrustningen för den som rör sig på sjön, men utöver det krävs också en sjöduglig och ordentligt utrustad båt.
Obligatorisk utrustning för motorbåtar och över 5 meter långa segelbåtar:
- räddningsvästar för samtliga passagerare i båten
- åra, paddel eller ankare med ankarlina
- redskap att tömma båten med (pump, öskar eller hink)
- brandsläckare om farkosten innehåller utrustning med flambränning, eller en inombordsmotor eller utombordsmotor på över 25 kW.
Handbrandsläckaren måste uppfylla standarden EN 3 och effektklassen ska vara minst 8A 68B, och den måste granskas årligen. Lagen kräver inte att du har räddningsvästen på sig, men i en nödsituation räddar västen dig bara om du har den på dig.
Om båten får motorstopp behövs ett ankare, en åra eller paddel. Om båten börjar ta in vatten behövs något att tömma med. Ett giltigt sjökort är också viktig säkerhetsutrustning. Det är inte obligatoriskt, men till stor nytta i våra vatten med mycket grynnor och skär.
Vinkkari-videon om båtens utrustning i videobloggen Poliisitube
Information för båtförare på Traficoms webbplats
Sjöräddningssällskapets webbplats